Het belang van een sterkte relatie arts-patiënt

Omdat velen niet uitkijken naar tandartsbezoeken, kan het moeilijk zijn om een sterke relatie arts-patiënt op te bouwen. Wij zijn hier om u te vertellen dat een gezonde communicatie met een mondzorgverlener een integraal onderdeel is van uw gezondheid. Lees verder om precies te weten te komen wat het betekent om een effectieve relatie met een zorgverlener te hebben en hoe u die tot stand kunt brengen.

Het belang van effectieve arts-patiënt communicatie

Effectieve communicatie is essentieel voor elke relatie. Dit geldt vooral voor iemand aan wie u uw mondzorg toevertrouwt. Het ontvangen van tandheelkundige hulp kan voor velen een stressvol en kwetsbaar moment zijn. Hoeveel mensen vertrouwt u immers om hun handen in uw mond te steken?

relatie arts-patiënt

Het opbouwen van een sterke relatie arts-patiënt is essentieel om ervoor te zorgen dat u zich op uw gemak voelt, dat er aan uw behoeften wordt voldaan en dat u de behandelopties begrijpt. Bovendien is het veel minder stressvol om een afspraak te hebben met een tandarts met wie u een positieve professionele relatie hebt. Volgens het Journal of Clinical and Diagnostic Research benadrukken steeds meer tandartsen hun interpersoonlijke vaardigheden om betere zorg te verlenen.

Communicatie is om verschillende redenen de hoeksteen van de professionele relatie met uw tandarts. Elke patiënt brengt een unieke ervaring, behoeften, budgettaire vereisten en cultuur met zich mee. Het is de taak van de tandarts en de patiënt om bij te dragen aan de relatie om de best mogelijke zorg voor uw situatie en behoeften te ontvangen.

Enkele voordelen die kunnen voortvloeien uit een sterke relatie arts-patiënt:

Handige tip: Het is belangrijk te onthouden dat u als patiënt vaak het recht hebt om te kiezen met wie u zaken doet (op basis van uw verzekering, locatie en andere factoren). Als u vindt dat een tandarts niet voldoende aan uw behoeften voldoet, hebt u vaak het recht om elders zorg te zoeken. Tandarts von brucken fock doet zijn uiterste best om met alle patiënten een sterke relatie op te bouwen.

Een relatie arts-patiënt opbouwen

Flossen kan ongemak veroorzaken als het al een tijdje niet goed gebeurt. Velen vinden het echter prettig om te flossen en hun routine voelt niet compleet zonder. Wij denken dat het opbouwen van een sterke relatie arts patiënt ook zo kan voelen. In het begin kan het moeilijk zijn, maar dankzij positieve communicatie kunt u zich verheugen op professionele poetsbeurten (of in ieder geval minder gestrest raken!).

  • De mogelijkheid om eerlijk te zijn over uw gedrag
  • Meer vertrouwen in het opkomen voor uw comfort en behoeften
  • Een groter gemak om vragen of zorgen aan te pakken
  • Grotere kans dat u uw afspraak met een positieve ervaring verlaat
  • Minder angst vóór de afspraak

Wanneer tandartsen training krijgen over hun technische vaardigheden, bouwen ze ook vaardigheden op om effectief met patiënten te communiceren. Zij moeten gevoelig zijn voor uw behoeften, zich inleven in uw situatie en rustig kunnen communiceren.

tandarts

Wat mag u precies verwachten van uw tandheelkundig team?

De American Dental Association beschrijft 5 punten uit haar ethische code voor tandartsen:

  1. Eer de individuele behoeften van de patiënt: Als patiënt heeft u recht op inspraak in uw tandheelkundige beslissingen en op respect voor uw privacy.
  2. Doe geen kwaad: Tandheelkundige professionals moeten uw veiligheid en comfort respecteren.
  3. Een kwaliteits behandeling bieden: Uw zorg moet effectief zijn en aangeboden worden in een tijdsbestek dat beheersbaar is voor uw behoeften.
  4. Wees niet bevooroordeeld: Tandartsen mogen niet discrimineren op basis van leeftijd, geslacht, etniciteit, religie, economische status of gezondheidsgeschiedenis.
  5. Wees eerlijk: De beste professionele relaties zijn gebaseerd op transparantie en vertrouwen.

(Lees hier andere verwachtingen bij uw tandartsbezoek)

Bedenk dat u bij uw tandartsafspraken vaak te maken krijgt met een team van professionals met elk een eigen rol. Teamleden zullen waarschijnlijk uw verzekering innen, röntgenfoto’s maken of assisteren bij procedures. Wij raden u aan een positieve communicatie op te bouwen met alle leden van uw tandheelkundig team.

Hoe u een sterke relatie arts-patiënt relatie kunt ontwikkelen

Hoewel het een goed idee is om professionaliteit te verwachten van uw tandartsenteam, kan het helpen om te onthouden dat relaties van twee kanten komen. Als u bijvoorbeeld iemand bent die stress ervaart bij de tandarts of financiële beperkingen heeft, is het uw verantwoordelijkheid om dit te communiceren zodat de tandarts aan uw behoeften kan voldoen.

sterke relatie arts-patiënt

Enkele dingen die u kunt doen om bij te dragen aan een goede relatie arts-patiënt.

  • Wees op tijd en voorbereid op afspraken.
  • Beantwoord vragen en vul formulieren zo eerlijk mogelijk in, zodat ze accurate gegevens hebben om mee te werken.
  • Schrijf uw vragen op, zodat u ze niet vergeet te stellen tijdens uw afspraak. Overweeg ook om de antwoorden op te schrijven zodat u ze later kunt raadplegen.
  • Houd uw contact-, financiële en verzekeringsinformatie up-to-date voor een naadloze communicatie en facturering.
  • Volg de adviezen voor uw tandheelkundige zorg en de behandeling van eventuele problemen zo goed mogelijk op.
  • Communiceer open met uw tandarts over uw behoeften, zodat u na uw afspraak niet met onopgeloste problemen blijft zitten. Hoe meer informatie u geeft, hoe meer hij of zij heeft om mee te werken.

Een sterke band met uw tandheelkundig team kan een mogelijk stressvolle ervaring veranderen in een lonende. Voor een gezonde communicatie zijn er twee nodig, dus zorg ervoor dat u dezelfde eerlijkheid en professionaliteit biedt die u verwacht. U weet nu wat u van een tandarts moet verwachten en bent voorbereid op het opbouwen van effectieve relaties.

https://www.praktijkvonbruckenfock.nl//

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *